SOCRATES
Riwayat Hidup
Nama: Socrates
Asal: Athena, Yunani
Ayahnya: Sophroniscus seorang pengukir dan pemahat
patung batu (stone mason)
Ibunya: Phaenarete seorang bidan.
Tarikh Lahir: 469/470 SM di Deme Alopece, Athena.
Tarikh Meninggal Dunia: 399 SM (lingkungan 71 tahun)
Sebab Meninggal Dunia: Dihukum mati dengan dipaksa meminum sejenis racun Hamlock.
Isterinya: Xanthippe
Anak-anaknya: Menexenus,
Lamprocles dan Sophroniscus.
Pendidikan: Beliau mendapat pendidikan awal di Athena.
Pada awalnya, beliau bukanlah
seorang ahli falsafah tetapi dengan terjadinya peristiwa muncul suara ghaib
yang didengar oleh rakannya dari Oracle
Delphi yang menyatakan bahawasanya Socrates adalah orang yang paling bijak
dan tiada sesiapa dapat menandinginya. Tetapi, Socrates menafikan suara ghaib
tersebut lalu dia membuat keputusan untuk berjumpa dengan orang-orang yang
dianggap bijak oleh masyarakat Athena pada
ketika itu serta membincangkan berbagai masalah kebijaksanaan. Namun, orang-orang
yang dianggap bijak pandai dalam masyarakat Athena
tidak dapat menjawab segala persoalan yang dikemukakan oleh Socrates.
Akhirnya, beliau mengiyakan suara tersebut bahawa dirinya seorang yang bijak
kerana merasakan dirinya tidak bijak, sedangkan mereka yang dianggap bijak pada
dasarnya langsung tidak mengetahui apa-apa. Disebabkan
peristiwa itu, Socrates tidak disenangi oleh golongan aristokrat yang
kebanyakannya daripada golongan yang berpegang pada ajaran Sophisme.Golongan Sophist ini mula merasa tergugat kerana timbulnya
fahaman baru yang dibawa oleh Socrates kononnya telah merosakkan fikiran
generasi muda .Tambahan pula,beliau merupakan seorang yang berhati mulia dan
amat disenangi oleh masyarakat sekeliling.Oleh kerana rasa sakit hati golongan Sophist terhadap Socrates mereka telah
memfitnah dan menghasut golongan aristocrat supaya menjatuhkan hukuman mati kepada
Socrates. Akhirnya Socrates meninggal dunia akibat dipaksa meminum racun jenis Hamlock.
Socrates merupakan salah seorang
ahli falsafah yang terkemuka di Yunani. Beliau juga pernah dilantik sebagai
mahaguru di Athena untuk mengajarkan
ilmu falsafah. Filasafat Socrates mempunyai 2 orang anak murid yang hebat dikenali
sebagai Plato dan Xenophone. Selain itu, Socrates merupakan pengasas ilmu
akhlak. Semasa hayatnya, beliau tidak pernah meninggalkan karya tulisan melainkan
sumber pemikiran beliau diceritakan di dalam karya anak muridnya sendiri,
Plato. Terdapat 2 karya Plato yang
kebanyakannya berbentuk dialog yang menggambarkan Socrates iaitu The Apology of Socrates dan Phaedrus. Dalam karya tersebut, Plato
menggunakan nama Socrates sebagai tokoh utama dan hanya menukil nama beliau
sebanyak 3 kali di dalam buku beliau.
Falsafah Socrates
Di
dalam ilmu mantik yang dibawa oleh Socrates, beliau banyak menggunakan logik
akal dan pemikiran yang benar khususnya
ketika memikirkan tentang fenomena alam dan cakerawala.
Kebenaran
Ajaran bahawa semua kebenaran itu relatif telah menggoyahkan teori-teori sains yang mapan menggoncangkan keyakinan dalam agama. Hal ini telah menyebabkan berlakunya kebingungan dan kekacauan terhadap keyakinan agama dalam masyarakat. Seterusnya beliau membuat kesimpulan bahawa adanya Pencipta mutlak. Untuk itu, Socrates harus bangkit untuk menyedarkan dan meyakinkan masyarakat Athena bahawa tidak semua kebenaran yang umum dapat dipegang oleh semua orang kerana sebahagian kebenaran memang relatif. Beliau berusaha menyeru masyarakat supaya mempercayai kewujudan hanya satu tuhan.
Keadilan
keadilan
adalah melaksanakan apa yang menjadi fungsi/pekerjaan sendiri sebaik-baiknya
tanpa mencampuri fungsi/pekerjaan orang lain (the practice of minding one’s own bisuness). Keadilan akan datang
sekiranya melakukannya secara baik bersesuaian dengan kemampuan dan kerjasama
dan keserasian sesuatu kelompok. Berdasarkan rumusan Socrates tentang adanya
kesejajaran antara cara hidup atau jenis manusia dan jenis masyarakat, beliau
membezakan jenis manusia (jiwa manusia dan cara hidup) kepada tiga, iaitu;
- akal budi,
- semangat
- nafsu.
- Pedagang yang bekerja mencari mencari wang sebanyak-banyaknya (nafsu).
- Prajurit yang bekerja memelihara tata masyarakat (semangat)
- Filosof yang berfungsi sebagai penguasa (akal budi).
Keberanian
Hal
ini terbukti apabila beliau pernah menyertai peperangan di Athena. Semasa di medan peperangan beliau
menjadikan keberanian
sebagai keutamaan untuk menghadapi pihak lawan. Selain itu, beliau juga berani
mempertahankan kebebasan berfikir dan keagungan kebenaran sehingga nyawanya sendiri tergadai. Hal ini dapat
dilihat ketika zamannya telah lahir golongan Sufustai’yyun yang membawa konsep penilaian baik serta buruk itu
melalui pancaindera dan akal pemikiran semata-mata. Namun, falsafah Socrates
amat bertentangan sekali dengan golongan Sufustai’yyun.
Teori Socrates
Dialektika
Teori
Dialektika merupakan sebuah teori komunikasi yang menyatakan bahawa hidup
berhubungan dicirikan oleh ketegangan-ketegangan atau konflik di antara
individu. Konflik tersebut terjadi ketika seseorang mencuba memaksakan
keinginannya terhadap sesuatu yang lain. Menurut pendapat Socrates ada
kebenaran objektif yang tidak bergantung pada sesiapapun. Ini adalah pusat
permasalahan yang dihadapi oleh Socrates. Untuk membuktikan adanya kebenaran
objektif, Socrates menggunakan metod tertentu. Metod itu bersifat praktikal dan
dijalankan melalui percakapan dan perbincangan. Metod ini menganalisis pendapat
tentang sesuatu samada benar atau tidak benar. Dialektika
bererti bercakap-cakap dan berdialog. Metod Socrates dinamakan Dialektika kerana dialog merupakan unsur-unsur utama dan
mempunyai peranan penting di dalamnya. Plato, iaitu anak murid kepada menyedari
bahawa setiap masalah-masalah sukar yang dihadapi manusia tidak mungkin ada
jalan penyelesaian yang sempurna. Oleh sebab itu, karya-karya penulisan beliau
banyak terhasil dalam bentuk dialog dan perbualan. Kerumitan masalah kebenaran
memerlukan kebebasan yang lebih luas, yang mungkin hanya terdapat di dalam
pemikiran dialektika. Menurut Plato, dialektika ini adalah unsur penting yang harus
ada dalam pemikiran falsafah. Namun, bagi kita
masyarakat yang sudah biasa menggunakan definisi kemungkinan merasakan definisi
itu bukanlah sesuatu yang penting, jadi ia bukanlah satu penemuan yang berharga
untuk kita. Akan tetapi bagi Socrates, penemuan definisi pada waktu itu
bukanlah kecil maknanya. Penemuan inilah yang akan dihentamkannya kepada
relatifisme kaum Sophis. Hal ini adalah kerana orang Sophis beranggapan bahawa
semua pengetahuan adalah relative kebenarannya dan tidak ada pengetahuan yang
bersifat umum. Dengan definisi itu, Socrates dapat membuktikan kepada orang
Sophis bahawa pengetahuan yang umum itu adalah definisi. Jadi orang Sophis
tidak semuanya benar. Yang benar ialah sebahagian pengetahuan bersifat umum dan
sebahagian bersifat khusus. Keperluan
terhadap Dialektika bermula dengan sikap seseorang yang ingin memahami dirinya
dan kemudian melahirkan perasaan betapa perlunya membuat jangkaan awalan (presupposition) terhadap sesuatu idea.
Jangkaan ini merupakan sebarang andaian yang bersifat rasional ke atas sebarang
pandangan yang didukung. Soal jawab yang dilakukan meningkat
dan mendalam akan melahirkan fikiran yang kritis. Dalam mencari kebenaran,
Socrates menggunakan hobinya, yakni dengan bertanya. Beliau akan bertanya
kepada sesiapa, kemudian memahami dengan baik setiap pertanyaan yang beliau
ajukan. Kaedah ini dikenali sebagai metod induksi dan definisi. Induksi menjadi
dasar definisi. Induksi yang dimaksudkan oleh Socrates ialah dengan
membandingkan secara kritis. Material yang dibandingkan adalah hasil daripada
pertanyaan-pertanyaan yang telah beliau kumpulkan. Menurut Socrates lagi, orang yang
berpengetahuan dengan sendirinya mempunyai budi yang baik. Apabila budi adalah
tahu, seseorang akan membuat keputusan yang benar, manakalajahatnya orang yang
tidak mengetahui kerana salah menilai dan membuat sesuatu keputusan. Namun,
jika dilihat pada era globalisasi, ternyata tidak hanya yang tidak tahu itu
jahat, bahkan yang tahu itu boleh menjadi lebih jahat daripada yang tidak tahu
kerana mereka boleh memanipulasi dan mencari helah daripada apa yang mereka
ketahui. Justeru itu, kejahatan dari orang-orang yang berpengetahuan inilah
yang lebih bahaya.
Retorika
Retorika
atau dalam bahasa inggerisnya rhetoric berasal dari bahasa Latin rhetorica
yang bererti ilmu bicara. Menurut Cleanth Brooks dan Robert Penn Warren, mereka
mendefinisikan retorika sebagai The Art
of Using Language Effectively atau seni penggunaan bahasa secara efektif.
Pengertian tersebut menunjukkan bahawa retorika mempunyai pengertian sempit
iaitu mengenai bicara dan pengertian luas iaitu penggunaan bahasa, lisan dan
juga tulisan. Oleh sebab itu, ada sesetengah orang yang mengertikan retorika
sebagai public speaking atau berpidato di depan khalayak ramai dan
banyak juga yang beranggapan bahawa retorika bukan hanya bererti pidato di
depan umum, tetapi juga termasuk seni menulis. Berkaitan dengan sejarah wujudnya
retorika, ahli falsafah berpendapat bahawa retorika sudah wujud sejak manusia
ada. Akan tetapi, retorika yang lebih khususnya ialah seni dalam berbicara yang
sudah dipelajari mulai abad ke-5 S.M ketika kaum Sophis mengembara dari satu
tempat ke satu tempat yang lain untuk mengajarkan pengetahuan mengenai politik
dan pemerintahan dengan memberi penekanan terutamanya pada kemampuan berpidato.
Menurut kaum Sophis, pemerintah haruslah berdasarkan suara majoriti atau
demokrasi sehingga perlu adanya usaha memujuk rakyat demi meraih kemenangan dam
pemilihan-pemilihan. Maka bermulalah perkembangan dalam seni berpidato yang
membenarkan kenyataan diputar belitkan kebenarannya demi mencapai tujuan. Retorika
menjadi bertmabah penting pada negara-negara kota yang mengamalkan oligarki dan
demokrasi menjalankan pemerintahan sendiri. Lembaga utama dalam sistem ini
adalah majlis, tempat hukum atau undang-undang dibuat, dan pengadilan yang
merupakan tempat hukuman dilaksanakan dan dipraktikkan. Warga kota, golongan
bangsawan dan rakyat jelata harus belajar berbicara dan berhujah dengan baik
supaya dapat melindungi kepentingan mereka di majelis dan di pengadilan.
Kecekapan berbicara dan berhujah menjadi aspek penting dalam politik. Situasi
itu mendorong terbitnya buku pedoman berpidato yang pertama,sementara latihan
berpidato banyak diselenggarakan. Semua ini dirakam dalam sebuah pecahan dari
karya Aristotles yang hilang. Kaum sophis juga berpendapat bahawa
manusia adalah ‘makhluk yang berpengetahuan dan berkemahuan’. Manusia mempunyai
penilaian sendiri mengenai baik atau buruknya sesuatu perkara dan mempunyai nilai-nilai
etikanya yang tersendiri. Oleh kerana itu, kebenaran sesuatu pendapat hanya
dapat dicapai apabila seseorang dapat menerangkan pendapatnya terhadap orang
lain yang berbeza pendapat dengannya. Jadi, tidak hairanlah sekiranya
masyarakat Yunani melatih diri mereka untuk memperoleh kemahiran dalam
berbicara sehingga inti pembicaraan berubah dari tujuan untuk mencari kebenaran
kepada mencari kemenangan. Tokoh aliran sophisme ini ialah
Georgias (480-370 S.M) yang dianggap sebagai guru retorika yang pertama dalam
sejarah manusia. Filsafat mazhab sophisme ini dicerminkan oleh Georgias yang
menyatakan kebenaran sesuatu pendapat hanya dapat dibuktikan jika mencapai
kemenangan dalam pembicaraan. Walaubagaimanapun, Phytogoras (500-432 S.M) dan
Socrates (469-399 S.M) berbeza pendapat dengan apa yang dikatakan oleh
Georgias. Phytogoras berpendapat bahawa kemahiran berbicara bukan sahaja demi
kewangan melainkan demi keindahan bahasa. Sedangkan bagi Socrates pula retorika
adalah cara untuk mencari kebenaran dengan menggunakan teknik berdialog kerana
dengan berdialog kebenaran akan timbul dengan sendirinya. Ini dapat dibuktikan dalam
Gorgian, dialog Plato yang paling kelewat batas,Socrates begitu
memandang hina retorika yang dipraktikkan di Athen sehingga tiada
seorang pun dari muridnya yang mahu memanfaatkannya. Socrates juga mengatakan
kepada Gorgian yang merupakan salah seorang guru pidato termahsyur di zamannya
bahawa retorika bukanlah pencarian seni, melainkan pertunjukan dari golongan
bangsawan. Socrates juga mnyimpulkan para pemidato “seperti para penyair” yang
memuaskan rakyat, namun mengorbankan nasib orang kebanyakan demi kepentingan
diri sendiri. Seandainya ia berasal dari tokoh yang kurang dihormati, maka
pidato tersebut tentu akan dicap sebagai hasutan antidemokrasi. Apa yang
dimaksudkan di sini ialah, Socrates tidak bersetuju dan tidak gemar
menyelesaikan sesuatu masalah dan perkara dengan bepidato, tetapi beliau lebih
suka menggunakan teknik berdialog antara satu sama lain.
0 comments:
Post a Comment